Børsen: Smukt lys på mesterværk fra Skagensmaler
- Annett Aaby
Historien rammer en med ærefrygt, når man står i Biblioteket i Christian den 4.s gamle børsbygning med det snoede spir på Slotsholmen. Europas ældste børs fra begyndelsen af 1600-tallet er stadig en oplevelse.
Fra Biblioteket kan man på én gang se ind i den berømte børssal og samtidig se den afbildet på P.S. Krøyers enorme maleri ”Fra Københavns Børs”. Mesterværket er fra 1895, men 126 år senere ligner Børssalen stadig sig selv til forveksling. Lysekroner og væglamper er udskiftet, men ellers er salen som at komme ind i en tidslomme. Maleriet er nyligt kommet tilbage efter 2 års fravær:
”Vi lånte billedet ud til en stor Krøyer-udstilling på Skagens Museum, og i den forbindelse har vi også fået det restaureret,” fortæller Tony Andreasen, der er servicetekniker på Børsen og arbejder med bygningsvedligehold. Og det spænder bredt, når det er en historisk bygning.
Mens maleriet var udlånt, fik Tony Andreasens makker ideen om at hænge et storskalaprint af billedet op på stedet for det fraværende maleri. En del opdagede ikke forskellen, fortæller Tony med et skævt smil.
P.S. Krøyer er en af de mest berømte, danske Skagensmalere. Blandt de mesterværker, som han netop er internationalt anerkendt for, er ”Fra Københavns Børs” – en enorm bestillingsopgave, der greb dybt i lommerne på 50 af Danmarks førende erhvervs- og finansmænd i slutningen af 1800-tallet. Billedet er mere end 2,5 x 4 meter og fuldt af indforståede historier om magten i det danske erhvervsliv.
Finanstoppen i flot lys
Men i dag, hvor ”Fra Københavns Børs” er hjemme igen på sin plads i Børsen efter både udstillingen i Skagen og en længerevarende restaurering, så er forskellen bestemt til at få øje på.
Tony Andreasen ville gerne skabe bedre forhold for mesterværket på dens vante plads på Børsen og drøftede ophængningen med museumsdirektøren på Skagens Museum. Resultatet er tydeligt. Bagvæggen har fået en dybblå farve, som giver kontrast og fremhæver maleriet, men det helt afgørende er belysningen
”Vi har 5 steder med meget store ikoniske malerier. Derfor fik rådgiver Steen Roelshøj fra Dansk Lyskilde opgaven med at finde løsninger på lyset, der er velvalgte her til Børsen,” fortæller Tony Andreasen.
Museumsbelysning er normalt svimlende dyrt. Tony Andreasen gav Steen Roelshøj stafetten med at finde en løsning, som også var til at betale. Sammen med specialister i museumslys i England kom de frem til en løsning med spots, der er specialdesignet til at give dybde i billedet.
De særlige LED spots har tre meget specifikke egenskaber:
- Farvegengivelsen er så naturtro, som det er teknisk muligt med en Ra-værdi på 98 ud af 100 mulige.
- Farvetemperaturen kan varieres fra 1.800 til 6.500 Kelvin. Det svarer til et spænd fra det røde lys i en solopgang til det intense blåhvide højlys på en solskinsdag.
- Striben af specialudviklede spots er dæmpbar.
De tre dele tilsammen giver unikke muligheder for at kalibrere lyset til enhver begivenhed og alle de udfordringer, som udefrakommende lys og andre lyskilder kan byde på. De 6 spots sidder diskret i loftet – halvt skjult af en bærende træbjælke.
”Resultatet er et mesterværk, som altid står flot i sine omgivelser,” siger Tony Andreasen.
Fire store kultegninger, der er skabt direkte på væggene i Børssalen, har fået samme spots installeret.
Fuld pris for rampelyset
Det kostede at stå forrest i billedet. Hvis personen hostede op med 500 kroner, så kom han i front, mens 300 kroner gav plads lidt tilbage, og 100 kroner beløb sig til en plads i bagerste række.
Den snedige forretningsmodel var ikke Krøyers opfindelse, men med 50 personer på billedet fik Krøyer, hvad der svarede til over 1,3 millioner kroner i nutidskroner for billedet. Men han arbejdede også på maleriet i 3 år, og der findes en række skitser og forstudier til det endelige billede, der måler imponerende 2,54 x 4,09 meter.