Godt lys til butikker og detailhandel

Stemning er nøglen til høj omsætning i butikken. Intelligent opsætning af lys skaber oplevelse for kunderne og lækker præsentation. Men der er faldgruber.

Men ved det lige så snart, man har sat foden indenfor. Er det en behagelig og stemningsfyldt butik, der signalerer klart, hvad den sælger?

Ti procent højere omsætning efter bedre lys i butikken.

Dali Peric
Butiksbestyrer i MyHome

Lyd, duft og temperatur betyder noget, men intet er mere vigtigt end lyssætning i butikken og på produkterne. Om det er smartphones, modetøj eller fødevarer er underordnet. For vi er blot mennesker, og føler vi os godt tilpas, så er vi mere tilbøjelige til at swipe Dankortet.

Og butikker skal levere en god oplevelse for ellers er nethandel altid et alternativ, der bogstavelig talt er lige ved hånden for kunderne.

Brug vores viden og erfaringer til at skabe stemning og indbydende præsentationer af det, du sælger i butikken.

Stemning er lig med omsætning

Man skulle tro, at det var banalt, men masser af butikker har stadig skummel belysning eller en overbelyst charme som et færgedæk. Men selv små justeringer og forbedringer har sin ret, for kundernes tilbøjelighed til at købe er i høj grad betinget af den stemning, de bliver mødt med. Og intet er vigtigere end øjnene, der ser.

Produkterne kommer til sin ret med RA

Gengivelse af farver betyder ekstremt meget for kundernes umiddelbare afkodning af et produkt, og om man har lyst til at købe det. Om det er familiebilen, designerstolen eller det hakkede kød i supermarkedets disk, så tænker de dygtige handlende over lyset og den præsentation, de kan skabe. Og det gør de, fordi de ved, at det det giver bip i Dankort-terminalen. RA-værdien er et udtryk for, hvor godt belysningen gengiver farver. Og man er ikke i tvivl, når de fumler i supermarkedet med lyset, og alt frugt og grønt er kedeligt at se på – og det hakkede kød er nærmest gråt.

Fokus, blikfang og LUX-tricket

Skal der spot på varen? Er grundbelysningen i orden? Spredningen på lyset betyder noget. Og så kan man være snedig og gøre sin præsentation ekstra lækker. Med forskellige LUX niveauer aktiverer man kundens hjerne. Så lav eventuelt forskellige lux niveauer på varer, som hænger på samme række. Og hæv lux niveauet i hjørnerne og på endevæggen, så kunden kan opleve hvor stort lokalet er.

Materialer og overflader driller

Stof, lakerede overflader og organiske materialer stiller meget forskellige krav til lyset for at blive præsenteret optimalt. Kelvin har stor betydning på oplevelse af varer. Til stoffer som uld og bomuld bør man bruge 3.000 Kelvin eller lavere. Det giver dybde i stoffet. Skinnende stoffer kræver typisk 4.000 Kelvin, men pas på refleksion i skinnende overflader. Derfor skal man også tænke sig om en ekstra gang, når man eksempelvis sælger biler.

Kundeservice dopet med Kelvin

Lige så vel som effektivt lys påvirker kunderne, så tager medarbejderne det også til sig. Godt lys er god energi særligt på lange og travle dage i butikken. Og medarbejdere med overskud er kernen til kunder, der føler sig set og professionelt behandlet. Kelvin er betegnelsen for lysets farvetemperatur, og netop Kelvin værdien betyder meget for, hvor trætte vi bliver på en lang dag.

Moderne belysning er ofte billigere

Der kan være mange watt at spare på elregningen ved at skifte til den nyeste generation LED lamper, armaturer og lyskilder. Med den rigtige kvalitet opnår man en garanteret lang levetid på lyset og stabil drift.

Vi hjælper dig til godt lys

Vi hjælper dig

Christina Larsen

Christina Larsen

Rådgiver & Ejer

Annett aaby img 2559 removebg preview

Annett Aaby

Rådgiver & Ejer

800 produkter i webshoppen.
Dag-til-dag levering.