På Besøg hos Sheenly

QUALITY – made in China

Der er nye tider på vej i det kinesiske lysmarked, hvor en af de helt store kvalitetspionerer er Dansk Lyskildes samarbejdspartner Sheenly Lighting. Med dem ved produktionsroret kan man have ro i maven, når man investerer i LED-armaturer – og ovenikøbet få del i den nyeste teknologi.

Den unge Oxford-uddannede lysforsker, Bi Zhi Jie, var kun 28 år gammel, da han lagde grundstenen til en af Kinas mest prominente og prisvindende lysproducenter, Sheenly Lighting. I dag, små ti år senere, har virksomheden kunder over størstedelen af den vestlige verden, sin egen fabrik, hovedsæde i Shanghai - og en mission om aldrig at gå på kompromis med kvaliteten.



”Der er nye tider på vej i Kina, og et større antal kinesiske virksomheder er begyndt at indse, at det er skidt for forretningen at levere dårlig kvalitet. Det giver sure kunder, dyre sagsanlæg og en kort levetid på markedet,” siger Zou Can, der er salgssupervisor for Sheenly Lighting.

Du får hvad du betaler for

For Zou Can er der ingen tvivl om, at virksomhedens unge direktør har betydet en kovending for måden at drive forretning på i den kinesiske lysbranche. Mens de fleste andre virksomheder stadig konkurrerer på pris og hurtig profit, har Sheenly Lighting nemlig lagt fokus på kvalitetsprodukter, dygtige medarbejdere, konstant forbedring af eksisterende produkter og udvikling af nye.

”Der er alt for mange kinesiske virksomheder, der konkurrerer på pris, og alt for mange vestlige virksomheder, der kommer til Kina for at finde billige varer, kopier og lyskilder, der ikke lever op til standarden. Det vil vi gerne gøre op med. Det giver jo sig selv, at man ikke får en 100-dollar-kvalitet, hvis man kun vil betale 10 dollars for den,” siger han og tilføjer, at Bi Zhi Jie – i dagligdagen kaldet Mr. Jeff – og hans fokus på kvalitet, har vist sig at være en god forretning.

Fokus på socialt ansvar

Træder man ind i produktionshallerne hos Sheenly Lighting er der ingen tvivl om, at der er styr på sagerne. Der er rent og pænt, arbejdspladserne har tydelige arbejdsbeskrivelser, musikken fylder lokalerne, og der er endda afsat plads til en lille grøn oase fyldt med blomster og frugttræer.



Ved ét af arbejdsbordene sidder der to blåklædte kvinder over for hinanden i stilhed. De sætter klemmer på LED-rørets ender for at teste, at det lyser. Et andet sted sidder der en blåklædt mand og lodder tin på LED-chippen, så hans kollega ved den næste arbejdsstation kan fortsætte loddearbejdet og fastsætte ledninger på den. Overalt i lokalerne færdes disse blåklædte mennesker i en slags hverdagsdans med lyskilder, lodninger og præcisionsarbejde. Indimellem ser man gulklædte inspektører og hvidklædte chefer deltage i processerne og tjekke, at alt forløber som planlagt og at produktionen lever op til virksomhedens krav.

”Sidste år havde vi besøg af en svensk virksomhed, der arbejdede med menneskerettigheder og ønskede at inspicere vores fabrik før et samarbejde. Det fik os til at gennemgå alle vores arbejdsprocesser, dobbelttjekke at alt forløber som det skal og rette op på flere processer, der ikke helt levede op til det arbejdsmiljø, som vores internationale kunder forventer. Det var en vigtig investering og rigtig godt for vores internationale omdømme,” siger han.

Fokus på viden og mennesker

Set med kinesiske øjne er der mange vestlige virksomheder, der ikke er godt nok klædt på til et lyseventyr i Kina. De indgår samarbejder over nettet, ved ikke nok om produktionen og bliver snydt i deres jagt på billige produkter.

”Rigtig mange udlændinge vil gerne have billige produkter og forsøger at få de kinesiske virksomheder til at producere høj kvalitet til små penge. Men sådan fungerer det ikke. Du får ikke kvalitet, hvis du ikke vil betale for det – du bliver snydt og får produkter, der har dårlige komponenter og lodninger, der ikke er præcise. Ting du ikke kan se med det blotte øje, men som dine kunder vil blive utilfredse med, når de tager produkterne i brug,” siger Zou Can og tilføjer, at man er nødt til at have en vis grad af professionel viden, hvis man vil lave gode kinesiske samarbejder på lysmarkedet.

”Uden den viden, vil du ikke vide, hvad du får – og hvis du udelukkende indleder et samarbejde på basis af en hjemmeside og en online dialog, så vil du formodentlig også få problemer. Det er et broget marked, og hér er du nødt til at møde de mennesker, du skal samarbejde med. Du er nødt til at se fabrikken, mærke stemningen, tjekke kvaliteten. Det er menneskerne bag, der laver produkterne – business2business er i virkeligheden altid people2people,” siger han.




Sheenly Lighting og Dansk Lyskilde har indledt et samarbejde i 2018 efter virksomhedsbesøg i både Shanghai og Køge. Dermed er Sheenlys indendørs LED-produkter blevet en del af Dansk Lyskildes kvalitetssortiment – et godt eksempel på at man faktisk kan lave helt fantastisk god kvalitet i Kina.




Fakta om Sheenly Lighting
#1

Etableret i 2009 af Bi Zhi Jie, til dagligt kaldet Mr. Jeff. Mr. Jeff er uddannet ved University of Oxford med en mastergrad i optoelektronisk teknik under ledelse af professor Edward Peter Rayners, opfinderen af LCD-skærmen samt andre chefforskere fra Sharp Laboratorium. Inden Mr. Jeff startede Sheenly arbejdede han som teknisk leder og ekspert i en LED industrien for en Top 500 Fortune virksomhed

#2

Sheenly har i dag 380 ansatte, en fabrik på 40.000m2, og en kapacitet til at producere 8 mio. armaturer pr. år og produktionen udvides med endnu en fabrik. Sheenly har foretaget store investeringer for at automatisere og opdatere deres maskiner for at forbedre effektiviteten

#3

Begyndte som leverandør til det tyske marked, og har i dag kunder i over 30 lande. Kundeporteføljen er 90 procent udenlandsk og 10 procent kinesisk